20 NAWYKÓW KTÓRE MOGĄ ZMIENIĆ TWOJE ŻYCIE.

20 NAWYKÓW KTÓRE MOGĄ CAŁKOWICIE ZMIENIĆ TWOJE ŻYCIE

nawyk / spanie / lenistwo
Designed by Freepik

Na wstępie.. 

Na samym początku chciałbym Cię serdecznie przywitać! Cieszę się że jesteś tutaj i poświęcasz swój czas na poszerzanie swojej wiedzy, rozwijasz się. Dzięki Tobie czuję i wiem że to co robię przydaje się komuś 🙂 Mimo że nie powinniśmy uzależniać swojego szczęścia od innych osób, ja z każdą kolejną osobą która zawita na mojej stronie uśmiecham się jeszcze szerzej 😀 (niedługo Joker będzie przy mnie smutasem haha). A teraz przejdźmy już do sedna!

„Twoje przekonania stają się Twoimi myślami,
Twoje myśli stają się Twoimi słowami,
Twoje słowa stają się Twoimi czynami,
Twoje działania stają się Twoimi nawykami,
Twoje nawyki stają się Twoimi wartościami,
Twoje wartości stają się Twoim przeznaczeniem.”

“Your beliefs become Your thoughts,
Your thoughts become Your words,
Your words become Your actions,
Your actions become Your habits,
Your habits become Your values,
Your values become Your destiny.”

Mahatma Gandhi

Badania, a także zdrowy rozsądek i doświadczenie osobiste pokazują nam, że małe kroki prowadzą nas do odległych miejsc. Kluczem jest konsekwentne podejmowanie tych małych kroków w tym samym kierunku. Budowanie wielkiego, zmieniającego życie przyzwyczajenia jest trudne: trudno utrzymać siłę woli wystarczająco długo, aby zobaczyć zmiany. W dobie natychmiastowej informacji, oczekujemy że wszystko czego chcemy przyjdzie szybko – nie mamy cierpliwości w konsekwentnym dążeniu do celu. 

Ale budowanie małego zwyczaju? To możliwe. BJ Fogg, Dyrektor Persuasive Tech Lab na Uniwersytecie Stanforda przeprowadził szerokie badania nad tym tematem. Metoda Fogg wykorzystuje skuteczność małych, specyficznych nawyków do tworzenia dużych zmian w zachowaniu.

Oto 25 drobnych nawyków, które można dodać do swojego życia. Nie wydaję się to zbyt wiele, ale jeśli ćwiczysz je regularnie, mogą zmienić Twój poziom energii, sprawność fizyczną, relacje, pracę, społeczność i środowisko… w dużym stopniu.

Nawyk dla lepszego zdrowia fizycznego.

 1. Rano napij się szklanki wody. Nie zliczę ile to razy zaczynałem, i zapominałem ten nawyk, tak przyznaję się do tego, ponieważ nic nie wychodzi dobrze od razu. Trzeba jednak próbować, aż w końcu się uda. Często nie dostarczamy wystarczającej ilości wody do naszego organizmu i robimy się tak zajęci przez cały dzień, że nie myślimy o zatrzymywaniu się, aby uzupełnić naszą dostawę wody. Czasami uzupełniamy sokiem lub kawą lub herbatą, ale nie wodą.

Spróbuj czegoś takiego, wieczorem przed snem zostaw na blacie stołu bądź szafki, szklankę z wodą, będzie tam na Ciebie czekała gdy się obudzisz. Jeżeli nie chcesz pić takiej letniej wody spróbuj czegoś innego, weź duży kubek podróżny z wieczkiem. W nocy napełnij to dużą ilością lodu i trochę wody, a rano czekać będzie na Ciebie: ładny, chłodny kubek wody. Spłukuj toksyny, uruchom system, obudź się.

2. Parkuj jak najdalej od drzwi. Walcz z efektami siedzącego trybu życia, podejmując kolejne kroki w swoim dniu, kiedy tylko będzie to możliwe.

W rzeczywistości proste rzeczy, takie jak dłuższe spacery z samochodu do drzwi, mogą być bardziej skuteczne niż energiczny trening ( najlepiej łączyć oba 🙂 ) w przeciwdziałaniu skutkom długich godzin pracy przy biurku. Jeżeli nie masz siedzącego trybu życia, mimo wszystko możesz działać w ten sposób, praca fizyczna – to ciągle praca, musisz być skupiony. Spacer pozwoli Ci się zrelaksować, wyciszyć. PS. Jeżeli masz psa – to już on zatroszczy się o Twoje zdrowie w tej kwestii 🙂 Ja każdego dnia chodzę z moim psem na spacer, uwielbiam to. To taki moment wyciszenia, spokoju, mogę zadzwonić do kogoś z kim dawno nie rozmawiałem. Mogę wszystko. 

3. Zjedz surowe owoce lub warzywa wraz z każdym posiłkiem. Pomyśl: zielona sałata, kawałek melona, niektóre jagody, kilka marchewek i plasterków ogórka – jest tego mnóstwo. Nie tylko otrzymasz więcej składników odżywczych, otrzymasz także więcej błonnika i potencjalnie pomożesz organizmowi schudnąć, utrzymać energię i zmniejszyć głód.

Oczywiście jeżeli nie chcesz schudnąć (bo takie osoby też są, miedzy innymi ja) to zjedzenie tych kilku warzyw codziennie, nie zmniejszy Twojego bilansu kalorycznego, więc bez obaw, możesz jeść – nie schudniesz ot tak. 🙂

4. Stań i rozciągnij się co godzinę. Zdrowotny nawyk. Przypominaj sobie o tym sygnałem dźwiękowym w telefonie lub zegarku lub komputerze. Siedzenie przez dłuższy okres czasu jest złym pomysłem zarówno dla Twojego ciała jak i mózgu. Wiem o tym, jestem także graczem, i nie raz grałem po kilka godzin bez przerwy, z przyjacielem, zawsze co jakiś czas, wstawaliśmy, i rozciągaliśmy się, tak po prostu, dla lepszego samopoczucia

Potrzebujesz fizycznej i psychicznej przerwy, ale to nie musi być nic wielkiego. Po prostu zatrzymaj się, gdy Twój sygnał dźwiękowy zabrzmi. Stań tam gdzie jesteś, weź głęboki oddech i rozciągnij się trochę. Nic trudnego, ale wykonywane systematycznie poprawi Twoją kondycję fizyczną. 

5. Noś przy sobie mały worek orzeszków gdziekolwiek jesteś. Coś bogatego w białko co pomoże pozbyć się głodu, a także uniemożliwia dotarcie do tego punktu, gdy będziesz w stanie zjeść cokolwiek w zasięgu wzroku, bez względu na liczbę kalorii.

Pobranie nieco większej ilości białka w diecie może przyczynić się do przyspieszenia metabolizmu i budowania mięśni. Poza tym, orzechy są zdrowe! Oczywiście jak wszystko, w rozsądnych ilościach 🙂

„Motywacja jest tym, co pozwala Ci zacząć. Nawyk jest tym, co Cię trzyma.”

„Motivation is what gets you started. Habit is what keeps you going.”

~ Jim Ryun

Nawyk dla lepszego zdrowia psychicznego.

1. Zadawaj otwarte pytania. Zamiast wyrzucać pytania, aby móc wstawić własną opinię, zadawaj większe, lepsze pytania. Unikaj zadawania pytań, na które można odpowiedzieć prostym tak lub nie. Spróbuj zadać pytania, które zaczynają się od „Co myślisz o …?” i „Jak byś …?” lub „Jakie jest Twoje doświadczenie z …?” Następnie słuchaj z taką postawą z jaką tu własnie jesteś, aby się nauczyć.

Designed by Freepik

Mając otwartą perspektywę i inicjując głębsze rozmowy pomożesz sobie nawiązać kontakt z innymi, rozwinąć empatię, utrzymywać własne problemy w ryzach, poznać nowych przyjaciół i poznać nowe sposoby podchodzenia do życia. Wyobraź sobie mądrość, którą zyskujesz po pięciu lub dziesięciu latach, jeśli masz co tydzień jedną z takich rozmów. Pamiętaj także aby myśleć krytycznie podczas takich rozmów, jest to niezwykle przydatna umiejętność w życiu, więcej o tym napisałem tutaj –> MYŚLENIE KRYTYCZNE. 

2. Jeżeli jesteś artystą – lub po prostu lubisz rysować. Przechowuj podajniki,pojemniki na swoje przybory na stole/biurku/półce. Wystarczy je trzymać w zasięgu ręki, aby kiedy poczujesz coś artystycznego, jakąś wenę – jest to bez wysiłku, bo wszystko masz pod ręką. Siadasz i rysujesz, tworzysz.

kredki, sztuka, malowanie

Punkty bonusowe: zmieniaj medium artystyczne co tydzień lub miesiąc (pastele, kredki, akwarele, atramenty, glina, nóż do rzeźbienia i blok drewna).

3. Siedź cicho przez kilka minut każdego dnia. Nie musimy nazwać tego medytacją, ponieważ może to być trochę zbyt przerażające. Nie musisz siedzieć ze skrzyżowanymi nogami. Nie musisz zamykać oczu. W każdym bądź razie nie musisz być jak mistrz Zen.

medytacja , spokój , skupienie

Twój mózg może latać sto mil na godzinę, ale nie mów lub nic nie rób. Usiądź wygodnie i oddychaj przez kilka minut. Jeżeli zauważysz że Twój dzień, Twoje życie zmienia się dzięki temu – jesteś bardziej skupiony, zrelaksowany. Zastanów się nad medytacją – przynosi ona ogromne korzyści, warto zagłębić się w ten temat,polecam.

4. Zanotuj wszystko co masz na głowie przez kilka minut pod koniec dnia. Nawyk prosty i skuteczny. Jest to oczyszczenie mózgu w jak najłatwiejszy sposób. To nie jest wielka sprawa, jak prowadzenie dziennika,zrobienie listy rzeczy do zrobienia czy planu dnia. Trzymaj prosty notatnik przy łóżku i poświęć kilka minut, aby wylać wszystko, co jest na głowie przed snem. Nie edytuj. Wszystko w dowolnym formacie, w dowolnej kolejności. Nie musi to mieć sensu, nawet dla Ciebie.

notowanie , myśli , skupienie

Badania wykazują, że tego rodzaju pisanie może zmniejszyć niepokój i depresję. Alternatywa: użyj nagrywania głosowego i po prostu porozmawiaj, w nieprzerwanym stylu strumienia świadomości. Może wydawać Ci się to dziwne, możesz o tym czasami zapominać – ale po prostu spróbuj. Raz drugi trzeci dzień – zobacz jak się czujesz, jak Ci się śpi, czy coś się zmienia – eksperymentuj, w końcu.. Co masz do stracenia? 

5. Wybierz lub stwórz sobie osobistą mantrę, i powtarzaj ją zawsze kiedy spotyka Cię stres. Coś łatwego co wiesz że cię uspokaja i przypomina Ci o ważnych rzeczach w życiu. To prosty sposób na trening mózgu i odpowiedź, jak reagować na stres.

afirmacja / mantra

Zamiast pozwolić, aby stresujące punkty doprowadziły Cię do paniki, wykorzystujesz mantrę i „mówisz” do swojego mózgu, że będzie w porządku. Kilka propozycji:

  • To też minie, tak jak wszystko mija.
  • Jestem silniejszy niż myślę.
  • Mogę nauczyć się czego potrzebuje, wtedy kiedy będzie mi to potrzebne.
  • Przechodziłem przez gorsze rzeczy.
  • Nie jestem sam.  
  • Kiedy przejmuję odpowiedzialność, otrzymuję moc.

„Łańcuchy przyzwyczajenia są zbyt słabe, aby móc je odczuć, dopóki nie są zbyt silne, aby mogły zostać złamane”.

“The chains of habit are too weak to be felt until they are too strong to be broken.”

~ Samuel Johnson

Nawyk dla lepszej wydajności i pracy.

1. Bądź swoim własnym bohaterem. Kiedy napotykasz trudną sytuację, projekt który Cię przeraża, nowy skok kariery, ważne spotkanie, pomyśl o bohaterze w swojej branży lub biznesie. Następnie zadaj sobie pytanie, co ta osoba zrobiłaby w Twojej sytuacji. Jak by sobie z tym poradził? Czy zastanawiałby się i bał? Czy pozostał pewny siebie i zachował spokój? Teraz wyobraź sobie, że robisz dokładnie to, co myślisz, że on by to zrobił. Pomaga to wyjaśnić, jakie działania są dla Ciebie skuteczne, usuwając wątpliwości i negatywne samo-nastawienie, które mogą zatapiać Cię w niepewności.

                                                                                                                        Źródło.


Sytuacja śmieszna, aczkolwiek adekwatna – właśnie w tle leci Teenag
e Mutant Ninja Turtles – Wyjście z cienia. Scena w której  ma skoczyć z samolotu na drugi który jest 500 metrów niżej. Boi się. Wszyscy jego bracia już skoczyli a on został sam. I co wtedy robi?


-Co zrobiłby Vin Diesel? CO ZROBIŁ BY VIN DIESEL? TWARDYM BYĆ, NIE MIĘTKIM! TWARDYYYYM BYĆ, NIEE MIĘĘTKIM!

I skacze. 🙂 Haha.

2. Wykonaj 5 minutową codzienną recenzję pod biurkiem pod koniec dnia. Zanim wyjdziesz z pracy lub w domu , zanim zaczniesz robić wszystko na cały dzień (lub noc!), Wystarczy pięć minut. Zapisz to, co zrobiłeś w szybkiej, punktowanej liście. Zapisz to, czego nie zrobiłeś, czego się spodziewałeś że zrobisz, a co cię powstrzymało. Nie wiń się za swoje błędy, po prostu zauważ, jeśli możesz, co spowodowało, że nie zrobiłeś tego co chciałeś. I zauważ, ile zrobiłeś.

nawyk / plan

Ten rodzaj przeglądu jest świetnym sposobem, aby pomóc mózgowi skupić się na pozytywach (co dzisiaj osiągnąłem) i pomoże Ci lepiej poznać rzeczy, które mają tendencję do wykolejenia Cię w Twoim ciągu pracy lub odciągania uwagi od pracy produktywnej. Taki nawyk będzie bardzo przydatny. 

3. Każdego dnia wyłącz wszystkie powiadomienia przez co najmniej jeden długi blok czasu pracy (2-4 godziny). Taki nawyk korzystnie wpłynie na Twoje zdrowie. Nasze mózgi nie są wyspecjalizowane w przejściu z jednego zadania do drugiego. Pojedyncze powiadomienie e-mail lub tekst, nawet jeśli chodzi o coś zupełnie nieistotnego, może spowodować utratę do 40% czasu pracy.

powiadomienia , dźwięki

Czy naprawdę warto? Może jeśli masz nieskończony czas do Twojej dyspozycji … Ale wszyscy wiemy, że nie. Więc zrób sobie i swojej karierze przysługę, i wycisz wszystkie dźwięki i powiadomienia przez co najmniej jeden długi blok czasu czasu (2 – 4 godziny). W czasach w których aplikacji które wysyłają nam powiadomienia jest coraz więcej – taki nawyk może okazać się przydatny.

4. Odpowiadaj na wszystkie zaproszenia i możliwości: „Sprawdzę mój kalendarz”. Trzymaj swoją reakcję w ryzach, czy to negatywną czy pozytywną. aby powiedzieć nie. A może jesteś zbyt uprzejmym człowiekiem i zbyt szybko możesz powiedzieć, że tak, i znajdziesz się w sytuacji w której będziesz nadmiernie obciążony spotkaniami.  

kalendarz

Daj sobie czas, aby ocenić każdą okazję, po prostu spraw, aby Twoją praktyką nie było odpowiadanie natychmiast. Zamiast tego powiedz „Sprawdzę mój kalendarz i powiadomię Cię o tym”. Następnie, kiedy masz trochę czasu, sprawdź swój kalendarz, priorytety i określ, co możesz dopasować.

5. Spędź 5 minut dziennie, zastanawiając się nad procesem,  który doprowadzi Cię do osiągnięcia celów kariery (kolejny ciekawy nawyk). Jest to właściwy rodzaj pozytywnej wizualizacji. Wizualizacja końcowego wyniku zwykle nie pomaga dotrzeć do niego (ale też warto zaczynać z wizją końca – o czym przeczytać można w książce „7 nawyków skutecznego działania”).

realizacja / cele / kroki

Wyobrażając sobie, kroki które musisz podjąć aby osiągnąć cel może Ci to pomóc, w dalszej obserwacji, czy poszczególne kroki są realizowane.

„Stajemy się tym, co wielokrotnie robimy. „

“We become what we repeatedly do.” 

~ Sean Covey

Nawyk dla lepszych relacji z ludźmi.

1. Zadzwoń, wyślij sms lub napisz e-mail do przyjaciela lub członka rodziny jednego dnia. Pozostawanie w kontakcie nigdy nie było łatwiejsze, ale to wszystko jest zbyt łatwe, aby połączyć się tylko z osobami, które widzimy w pracy lub tymi, którzy po prostu nie przestają wyświetlać się w naszym kanale Facebook.

kontakt / e-mail

Sięgnijmy trochę dalej, aby pozostać w kontakcie z przyjaciółmi i członkami rodziny, których cenimy. To tylko kilka minut, aby zainwestować w związek, dzięki czemu masz silną sieć osób wokół siebie, zarówno niedaleko jak i daleko.

notka

2. Napisz notatkę dziękczynną co tydzień. Może to być ćwiczenie wyłącznie dla Ciebie: napisz notatkę dla kogoś, kto przekazał, albo wpłynął na Twoje życie i opowiedz im wszystko, co chciałbyś, osobiście powiedzieć. Albo napisz notatkę dziękczynną komuś, kto jest lub był częścią Twojego życia i wyślij go do tej osoby.

Kultywowanie wdzięczności pomaga zmniejszyć strach w Twoim życiu. Ile lepiej byłoby gdybyś się nauczył, aby być lepszym człowiekiem, zamiast bać się?

 

3. Zakończ swój dzień (tuż przed snem) dziękując lub chwaląc. Jest to rodzaj prostego nawyku, który może tworzyć lub złamać związek przez całe życie. Zanim położysz się i pójdziesz spać, niech Twój partner / partnerka wie że ich akceptujesz. Musisz być skomplikowany: „Uwielbiam być z Tobą” lub „Dziękuję Ci że jesteś”, wyślij właściwą wiadomość.

miłość / relacje

Jeśli nie jesteś w związku, przekaż te słowa samemu sobie. Brzmi głupio? Może. Może to pomóc w budowaniu zaufania do samego siebie i uniemożliwić wpadnięcie w depresję. 

4. Wstrzymaj się zanim odpowiesz lub ocenisz drugiego człowieka. Powstrzymaj się i pilnuj, aby dobrze słuchać, dając sobie czas, aby przemyśleć swoją odpowiedź w tej pauzie, a nie podczas rozmowy drugiej osoby. To nie tylko pokazuje, że warto docenić to, co inna osoba mówi (która komunikuje się z akceptacją i szacunkiem), ale także daje czas na rozważenie postawy i słów.

relacja / związek

W sytuacji wysokiego napięcia lub stresującej rozmowy może wystarczyć pięciosekundowa pauza, która powstrzyma Cię przed zepsuciem związku, jaki cenisz.

5. Daj sobie czas. Życie płynie. Będziesz czuł się coraz gorzej, gdy poczujesz się zestresowany, sfrustrowany, zły lub niecierpliwy. Daj sobie czas, wtedy możesz zachować rzeczy w perspektywie. Nie bój się że zrobi to z Ciebie robota bez emocji, ale możesz ćwiczyć się, aby wziąć pięciominutową przerwę od ludzkości, kiedy życie „atakuję Cię” zbyt mocno.

życie / atak

Bo czasami musisz po prostu wyluzować i patrzeć jak świat wciąż biegnie – a Ty akurat odpoczywasz od tego, i dajesz sobie chwilę na uspokojenie nerwów skołatanych.. no cóż.. życiem 🙂

 

Reasumując.

Każdy z nas jest inny, a nawyków jest wystarczająco dużo aby każdy znalazł coś dla siebie. Nie każdy z nas będzie miał okazję żeby zastosować każdy nawyk, ponieważ może sami z siebie, pewne rzeczy z tych wyżej wymienionych już sami robicie. Ćwiczycie, zadajcie otwarte pytania bądź bardzo dbacie o związek każdego wieczoru uświadamiając drugiej połówce jak wiele dla Was znaczy.

Jedno jest pewne – każdy z tych nawyków może zmienić Twoje życie tylko w jedną stronę – NA LEPSZE!

PS: Zapraszam do odwiedzania profilu na Facebook’u. (i dzielenia się z innymi tym postem) Każdego dnia o godzinie 10:00 znajdziecie tam garść motywacji na kolejny dzień – i wiele więcej, w końcu.. ROZWIJAM SIĘ!

 

 

Źródła obrazków: freepik.com
pixabay.com

Źródło artykułu: lifehack.org

 

 

Zostaw komentarz :)